idoter

I femman började alla tjejerna i Molly Mattissons och Vendela Kylsten Vidriks klass att sminka sig.

– Först var det bara lite mascara, säger Molly Mattisson,

Nu går de i sexan och kan inte tänka sig att gå till skolan utan puder eller foundation i ansiktet.

Vill se fin ut

– Vi har haft många diskussioner och mamma tog ifrån mig mina foundations, två stycken som jag lagt jättemycket pengar på. Så nu får jag ta puder. Och resultatet är exakt detsamma, bara att nu går det åt en hel puderburk i stället, säger hon.

Vad säger mamma om att du använder puder istället?

– Att jag ser ut som en bajskorv i ansiktet. Men jag måste ha det annars är jag helt rödflammig och ful och ser ut som en nörd.

Kompisen Sabina Lidén, 14, från Värmdö, har inte haft några bråk hemma om smink.

– Jag började sminka mig i sjuan. Mina föräldrar sa ingenting. Eller de sa typ ”va fint det blev”. Men mamma tjatar alltid att jag ska tvätta bort det på kvällen. Och om jag somnar med smink på så typ väcker hon mig och säger att jag ska tvätta bort det, säger Sabina Lidén.

Inte heller Vendela Kylsten Vidriks föräldrar har protesterat. Däremot händer det att det kommer kommentarer från andra vuxna.

– I fyran var det en tjej som sminkade sig och då sa läraren till henne att gå ut och tvätta bort det. Och vår lärare nu säger att jag ser sjuk ut för att jag är så blek.

– Och så frågar han alltid mig om jag har vattenfast smink när vi ska ha gympa, säger Molly Mattisson.

– Men han är bra, det är bara på skämt, ingen mobbing eller så, säger Vendela Kylsten Vidrik.

Tycker ni inte att ni är fina som ni är – utan smink?

– Nej, usch! säger alla med en mun.

Men vad tänker ni om att det mest är tjejer som sminkar sig och tycker att det är viktigt att se snygga ut?

– Jo, men det går inte att ändra på. Man kommer bara att bli utanför om man är den enda som inte sminkar sig. Förresten är ju många killar jättefåfänga med sina hår, säger Molly Mattisson.

Från aftonbladet och wendela


Kommentarer
Postat av: jossan

ett ord: tragiskt.

2009-11-20 @ 22:13:29
URL: http://joskos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0